*لطفا درباره آخرین باری که با مشکلی در اجرای تغییر مواجه شدید، برایم بگویید؟ ممکن است در مورد آن شرایط توضیح دهید؟ کتاب درسی ریاضی پایه هفتم ،چون سال اولی است که اجرا می شود خوب ویرایش نشده است. اشتباهات چاپی داشته است. مثلا در قسمت جبر و معادله در یک طرف تساوی مجهولات را داده بود اما طرف دیگر تساوی خالی بود و عدد نداشت و ما نمی دانستیم چه عددی باید قرار دهیم.
*با توجه به اینکه شما سابقه تدریس کتاب درسی فعلی و قبلی ریاضی را دارید. کتابهای درسی جدید چه تفاوتی با کتابهای درسی قدیم کرده اند و چه مباحثی به آن ها افزوده شده است؟ کتاب درسی گذشته یک ویژگی خوبی که داشت این بود که که چندخطی مفهوم درس را آموزش می داد. اما کتاب درسی جدید این ویژگی را ندارد و هیچ توضیحی در مورد درس نمی دهد و روش آن سوال محور است. کتاب درسی گذشته بعضی قسمت های آن تمرین های تکراری داشت که اصلا نیاز نبود. مباحث کتاب درسی هم با توجه به یک سال تحصیلی خیلی کم بود. اما در کتاب درسی جدید مباحث افزایش پیدا کرده و به مباحثی مثل حجم و ب.م.م و ک.م.م به صورت تخصصی تر پرداخته است.
*آیا از تغییرات ایجاد شده در کتاب درسی ریاضی پایه هفتم، راضی هستید؟ بله
*با توجه به تجربیات خودتان چه عواملی میتوانند علت موضع گیری شما باشند؟ به نظر من امکاناتی که بچه های الان دارند با ده یا پانزده سال پیش فرق کرده است و این امکانات در توانایی یادگیری آن ها تاثیر دارد. با توجه به اینکه سطح تحصیلات خانواده ها افزایش پیدا کرده است و با کم شدن تعداد فرزندان فرصت آموزش برای خانواده ها بیشتر شده و بچه های الان ما باسوادتر شده اند. بنابراین کتاب درسی گذشته جوابگوی دانش آموزان نسل جدید نمی باشد.
*آخرین باری که احساس کردید تغییرات شما را سردرگم کرده، چه وقت و به چه دلیلی بوده است؟ کتاب درسی بعضی سوالاتش به گونه ای بود که جوابش دوحالت داشت. مثلا این سوال که استوانه یال دارد یا ندارد، واقعا ما را دچار چالش کرده بود. ما با اساتید دانشگاه هم مشورت کردیم، یک سری اساتید میگفتند یال دارد و چون خیلی به هم نزدیک است دیده نمیشود و یک سری می گفتند که اصلاً یال ندارد. مباحثی اینچنینی ما را دچار چالش کرده بود. اما ما سعی کردیم از طریق گروه آموزشی و بحث و تبادل نظر با همکاران به یک نتیجه واحد برسیم تا بچهها درگیر این موضوع نشوند که چرا معلمهای مختلف، جواب واحدی به یک سوال نمی دهند.
۴-۳٫ تحلیل اطلاعات حاصل
تحلیل اطلاعات حاصل با توجه به سوالات پژوهش، شامل سه قسمت می باشد. قسمت اول تحلیل محتوای مصاحبه با معلمان پیرامون باورهای آنان در مورد تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم که شامل باورهای کلی نسبت به تغییر و باور نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم می باشد. قسمت دوم، تحلیل محتوای مصاحبه با معلمان پیرامون نوع مواجهه آنان نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم که شامل: پذیرش کامل و مقاومت و عدم پذیرش می باشد و در نهایت قسمت سوم توجیهات معلمان از رفتار خود در مواجهه با تغییرات کتاب های درسی ریاضی پایه هفتم می باشد.
در ابتدا به بررسی دیدگاه کلی معلمان ریاضی پایه هفتم، نسبت به پدیده تغییر پرداخته خواهد شد:
جدول۴-۲٫ دیدگاه کلی معلمان ریاضی پایه هفتم نسبت به پدیده تغییر
اطلاع رسان | نوع بیان اطلاع رسان | استنتاج از اطلاعات |
اطلاع رسان کد۱ | یعنی نگاه نو و جدید و اینکه من می خواهم زاویه دید خودم را نسبت به یک موضوع عوض کنم. | نگرش مثبت |
اطلاع رسان کد ۲ | تغییر می تواند باعث دگرگونی انسان شود و بدون تغییر، انسان در سکون باقی خواهد ماند. | نگرش مثبت |
اطلاع رسان کد ۳ | به نظر من دو نوع تغییر داریم. تغییر مثبت و تغییر منفی. تغییر اگر مثبت و سازنده باشد خوب است. | نگرش مثبت |
اطلاع رسان کد ۴ | به طور کلی با تغییر در زندگی موافقم. تغییر است که باعث می شود انسان رشد کند و خودش را بالا بکشد. | نگرش مثبت |
اطلاع رسان کد ۵ | به نظر من تغییر است که باعث می شود تو پویا شوی و اگر تغییر نباشد نمی توانی پیشرفت کنی و خودت را اصلاح کنی. | نگرش مثبت |