۵۰
۱۷۵
۱۷۷-۱۷۳
۲۹
۱۲۰
۱۲۲-۱۱۸
۷۳
۲۳۵
۲۳۷-۲۳۳
۵۲
۱۸۰
۱۸۲-۱۷۸
۳۱
۱۲۵
۱۲۷-۱۲۳
i=5 a=0/95 =۱۷۵/۸۲ S2=697/71 S=26/41
نمره محاسبه شده نرم از نوع t است که در آن میانگین برابر با ۵۰ و انحراف معیار ۱۰ است .
نمرههای کمتر از ۳۰ نشانگر نارضایتی شدید همسران از روابط زناشویی است .
نمرههای بین ۳۰ تا ۴۰ نشانگر عدم رضایت از روابط زناشویی همسران است .
نمرههای بین ۴۰ تا ۶۰ نشانگر رضایت نسبی و متوسط از روابط زناشویی است .
نمرههای بین ۶۰ تا ۷۰ نشانگر رضایت زیاد همسران از روابط زناشویی است .
نمرات بالاتر از ۷۰ نشانگر رضایت فوق العاده از روابط زناشویی بین همسران است .
اعتبار و روایی پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (۱۹۸۹)
سلیمیان (۱۳۷۳) برای تعیین روایی و اعتبار این پرسشنامه پس از ترجمه، سؤالات آن را به رؤیت متخصصان رسانید، بدین ترتیب روایی محتوایی آن مورد تأیید قرار گرفت. در مرحله بعد پرسشنامه را در یک گروفری اجرا و ضریب اعتبار ۳ آن را از طریق آلفا محاسبه کرد که عدد ۹۳% به دست آمد. با توجه به زیاد بودن سؤالات پرسشنامه(۱۱۵ سؤال) که موجب خستگی بیش از اندازه آزمودنیها میشد، تصمیم بر این شد که نسخه کوتاهی از آن تهیه شود. برای این منظور ابتدا همبستگی هر یک از سؤالات با کل پرسشنامه از طریق ضریب همبستگی محاسبه گردید. سپس سؤالهایی که از همبستگی نسبتاً بالایی برخوردار بودند به تعداد مساوی از مقیاسهای مختلف پرسشنامه، انتخاب و در مجموع ۴۷ سؤال برگزیده شد. مجدداً ضریب اعتبار نسخه ۴۷ سوالی در یک گروه ۱۱ نفری با بهره گرفتن از ضریب آلفا محاسبه گردید که ۹۵% بود و که نشان دهنده اعتبار بالای این پرسشنامه میباشد.
پویا منش وهمکاران( ۱۳۸۷ ) میزان پایایی آزمون به روش بازآزمایی بین ۶۵/. تا ۹۴/. و قدرت تمیز آن را ۹۰/. گزارش نموده است .
۳-۴-۳- پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر
توسط شرر و همکارانش در سال ۱۹۸۲ ساخته شد . این پرسشنامه، عقاید فرد مربوط به توانائیاش برای غلبه بر موقعیتهای مختلف را اندازه گیری میکند . شرر(۱۹۸۲) از مجموع مطالعات خود به دنبال ایجاد روشی برای اندازه گیری خودکارآمدی، که اختصاص به موقعیت خاصی از رفتار نداشته باشد بود . نمونه اصلی مورد مطالعه برای ساخت آزمون شامل ۳۷۶ دانشجوی رشته روانشناسی بود که میبایست به تکمیل مقیاس خودکارآمدی و ۶ مقیاس شخصیتی میپرداختند . آزمودنیها باید میزان موافقت خود را با هر یک از پرسشهای آزمون خودکارآمدی با انتخاب یکی از گزینه ها مشخص میکردند . ماده های آزمون خودکارآمدی برای اندازه گیری انتظارات خودکارآمدی عمومی مواردی مانند مهارتهای اجتماعی یا شایستگیهای حرفهای گذشته است . این موارد به موضوعات گرایش به آغازگری رفتار، تمایل به تکمیل رفتار و پافشاری در انجام تکالیف در صورت ناکامی (باسچر و اسمیت[۸۸]، ۱۹۹۸) متمرکز است. نمونه اصلی این مقیاس دارای ۳۶ ماده بود که براساس تحلیلهای انجام شده فقط مادههایی که بار ۴۰% را در هریک از عوامل اجتماعی و عمومی داشتند حذف نشدند . بر این اساس ۱۳ ماده که دارای این ویژگی نبودند حذف و آزمون به ۲۳ ماده کاهش یافت . از این ۲۳ ماده ۱۷ ماده خودکارآمدی عمومی را میسنجد .
شیوه نمره گذاری
در نمرهگذاری این آزمون به هر ماده از یک تا پنج امتیاز تعلق میگیرد . ماده های شماره ۱۵، ۱۲، ۹، ۸، و ۳ از راست به چپ امتیازشان افزایش مییابد و بقیه ماده ها به صورت معکوس یعنی از چپ به راست امتیازشان افزایش مییابد . نمرات بالاتر گویای خودکارآمدی قویتر و نمرات پایینتر، نمایانگر خودکارآمدی پائینتر است
پایایی و روایی مقیاس خودکارآمدی
شرر و همکاران در سال ۱۹۸۲ میزان آلفای کرونباخ را ۸۶% گزارش دادهاند . براتی(۱۳۷۶) در تحقیق خود برای به دست آوردن روایی سازه آزمون، این آزمون را همراه با آزمون دیگری به نام مقیاس عزت نفس روی یک گروه ۱۰ نفری انجام داده است و همبستگی آن را با مقیاس عزت نفس برابر ۶۱% گزارش داده است که در سطح ۵/. معنادار میباشد . علت استفاده محقق از مقیاس عزت نفس این است که شرر و همکاران آن را به عنوان یکی از متغیرهای همبسته با خودکارآمدی معرفی کردهاند. وی پایایی آزمون خودکارآمدی را در دانش آموزان سال سوم دبیرستان با روش اسپیرمن ۷۶% و با روش دونیمه کردن گاتمن برابر ۷۶% به دست آورد و آلفای کرونباخ ۸۰% حاصل شد . براتی وفولاد چنگ (۱۳۸۶) به منظور برآورد اعتبار از روش آلفای کرانباخ، میزان آن را برابر با ۸۰% گزارش نمودند . محمدی و همکاران (۱۳۸۷) همسانی درونی آزمون را با بهره گرفتن از آلفای کرانباخ برابر ۷۹% گزارش نمودند . ضریب اعتبار این آزمون درپژوهش عبدینیا(۱۳۷۷) برابر۸۵% ودرپژوهش اعرابیان و همکاران(۱۳۸۳) برابر۹۱% به دست آمده است.
کرامتی (۱۳۸۰) آلفای کرونباخ آن را در نمونه های ایرانی ۸۶/۰ به دست آورد . در پژوهشی تحت عنوان مقایسه خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری(علایی خرایم، نریمانی وعلائی خرایم، اردبیل ۱۳۹۰) از این مقیاس استفاده شد و ضریب آلفای کرونباخ آن ۹۱/۰ به دست آمد و نشان داد سطح خودکارآمدی بالا باعث افزایش انگیزه پیشرفت و برانگیختگی درونی در فرد میشود . به منظور بررسی همسانی درونی عبارات کل مقیاس ضریب آلفای کرونباخ مربوط به کل عبارات آزمون و هر یک از عوامل محاسبه شد (
اصغر نژاد ۱۳۸۵) . جدول (۳-۴) نتایج و ضرایب کرونباخ کل مقیاس و سه عامل مربوط را نشان میدهد . با توجه به نتایج عامل اول دارای بیشترین میانگین و پراکندگی و عامل سوم دارای کمترین میانگین و پراکندگی است . ضریب الفای کرانباخ کل مقیاس و ضرایب آلفای هر عامل محاسبه گردید. در این محاسبه عامل اول که بیشترین گویه را دارد ضریب بالاتر از دیگر عوامل را به خود اختصاص داده و عامل سه دارای گویه های کمترو ضریب کمتر است .
جهت مطالعه روایی ملاکی همبستگی درونی این مقیاس با مقیاس راتر (۱۹۶۶) محاسبه شد . همبستگی جزیی مقیاس عمومی شرر و مسند مهارگزاری درونی راتر (۳۳۳۰/۰) (که در این محاسبه پیشرفت تحصیلی مهار شده است ) و همبستگی پیرسون بین مقیاسهای مذکور (۳۴۳/۰) میباشد که در سطح ۰۱/۰ معنیدار هستند . همبستگی پیرسون بین این مقیاسها در مطالعه شرر و همکاران (۱۹۸۲) ۲۸۷/۰- به دست آمده است.
جدول (۳-۴): شاخصهای توصیفی و ضرایب آلفای کرونباخ مقیاس خودکارآمدی شرر