“>
حامدی نیا(۱۳۹۱)در تحقیقی با عنوان بررسی دیدگاه مدیران و کارشناسان در مورد توسعه صنعت گردشگری ورزشی در استان خراسان رضوی پرداخت. بر اساس نتایج به دست آمده از دیدگاه مدیران و کارشناسان از تاثیرات مهم توسعه صنعت گردشگری ورزشی، مؤلفه های «ایجاد سرور و شادمانی در جامعه»، «گرایش بیشتر مردم به ورزش و ارتقای سطح سلامت جامعه» و «گسترش تبادلات و تعاملات مثبت فرهنگی بین فرهنگ های مختلف» است و مهم ترین سازمان در توسعه صنعت گردشگری ورزشی، «سازمان گردشگری و تربیت بدنی» شناسایی شده است. همچنین سه عامل مهم در موانع و محدودیت های توسعه صنعت گردشگری در استان، مؤلفه های «عدم برنامه ریزی سازمان ها به منظور جذب گردشگر ورزشی»، «حمایت ناکافی مسئولان استان از سرمایه گذران و طرح های گردشگری ورزشی» و «کم توجهی به جاذبه های گردشگری ورزشی از طرف مسئولان شهری» هستند. نتیجه تحقیق حاضر حاکی از آن است که با توجه به شناخت تاثیرات توسعه صنعت گردشگری و وجود موانع و محدودیت های موجود این پدیده ورزشی در استان و اهمیت توسعه گردشگری ورزشی و لزوم بهره مندی از منافع مختلف جذب گردشگر ورزشی در استان لزوم برنامه ریزی و توسعه گردشگری ورزشی توسط سیاستگذاران و برنامه ریزان استان احساس می شود.
۲-۱۳-۲- تحقیقات انجام شده در خارج کشور:
اوم و کرامیون (۱۹۹۲) در بررسی نقش عوامل بازدارنده و عوامل تسهیل کننده در انتخاب شهر یا کشوری که به عنوان مقصد جهت گردشگری و یا شرکت در رویداد انتخاب می شود، بر روی گروهی از گردشگران، متوجه شد که هزینه های مالی و احتمال خطر جانبی و امنیتی از بازارنده های مهم مسافرت هستند.
گیلبرت و هادسون[۲۳] (۲۰۰۰) در تحقیقی جهت بررسی محدودیت های تفریح و گردشگری ورزشی، به بررسی این محدودیت ها در گروه اسکی کنندگان و کسانی که در اوقات فراغت اسکی نمی کردند، پرداختند. تحلیل کیفی مصاحبه های انجام شده نشان داد کسانی که در اسکی شرکت نمی کردند با محدودیت های درون فردی مواجه بودند در حالی که اسکی کنندگان به وسیله ی عوامل زمانی، خانوادگی و اقتصادی دچار محدودیت بودند، با این حال تحلیل پرسش نامه ای نشان داد که عوامل اقتصادی مهمترین محدودیت در هر دو گروه است.
براز[۲۴] (۲۰۰۲) در تحقیقی پیرامون عواملی مؤثر بر حضور یا شرکت گردشگران در فعالیت های ورزش همگانی، از «هزینه مسافرت به مقصد» ، «هزینه استفاده از امکانات برای فعالیت بدنی» و «عوامل جغرافیایی» به عنوان عواملی نام برد که در صورت مطلوب بودن باعث جذب گردشگران به حضور یا شرکت در فعالیت های ورزش همگانی می شود، وی جذابیت های گردشگری برای گردشگران بازدید کننده از رویدادهای ورزش همگانی را به این صورت عنوان کردهاست: شرکت در فعالیت های ورزش همگانی، پیاده روی برای تجربه کردن حومه شهر، گردش در محیط طبیعت، دویدن، دوچرخه سواری، رانندگی، شنا، موج سواری، غواصی و دیگر سرگرمی های آبی، پارک های آبی، تنیس، گلف، فعالیت های ورزشی برای معلولان، جشنوارهای ورزشی و ماجراجویی های صحرایی.
کوزاک[۲۵] (۲۰۰۲) در تحقیق خود به مقایسه انگیزه های گردشگران با توجه به ملیت آن ها و مقصد مورد نظر آن ها پرداخت. وی متوجه شد امکانات اقامتی، آب و هوا، سطح قیمت ها، محل جغرافیایی مقصد و دسترسی به دریا و ساحل، مهمترین دلایل بودند که گردشگران انگلیسی برای رفتن با مالت و ترکیه عنوان کرده بودند.
مهمترین دلایل گردشگران آلمانی برای انتخاب مالت عبارت بود از: آب و هوا، دسترسی به ساحل دریا، طول مدت پرواز (نزدیکی به مقصد) ،سطح قیمت ها و محل جغرافیایی مقصد. با این حال گردشگران آلمانی که ترکیه را برای گردشگری انتخاب کرده بودند دلایل خود را به ترتیب، آب و هوا، دسترسی به ساحل و دریا، سطح قیمت ها، فرهنگ و مردم و مناظر و چشم انداز ها عنوان کرده بودند. به طور کلی و سوای نوع مقصد، برای گردشگران انگلیسی عواملی چون سطح قیمت ها، چگونگی امکانات اقامتی، داشتن تفریحات شب هنگام و سرگرمی متنوع چیزهای زیادی انجام دادن یا دیدن، در انتخاب کشور ترکیه به عنوان مقصد دارای اهمیت بود.
سواری در استرالیا بیان میکند: بخش گردشگری ورزشی با فراهم کردن میلیاردها دلار و اشتغال ده ها هزار نفر تاثیر مهمی بر کشوراسترالیا دارد. در طبقه بندی گسترده گردشگری ورزشی پدیده ای به نام گردشگری موج سواری وجود دارد. گردشگری ورزشی موج سواری به عنوان مسافرت افراد به سایر مناطق داخلی برای مدت زمانی که بیشتر از ۶ ماه طول نکشد و سایر مناطق بینالمللی در صورتی که از یک سال فراتر نرود و همچنین افرادی که حداقل یک شب در محل می مانند و در آنجا به موج سواری می پردازند، تعریف شده است. هم اکنون گردشگری موج سواری به سرعت رشد کرده و برآورد می شود که ارزشی برابر با ۸ میلیارد دلار داشته باشد. همچنین برآورد شده است که ۳۶۶۲۰۰ استرالیایی در ورزش های موج سواری در سال ۲۰۰۱ شرکت کردهاند.
اندواز و میراندا[۲۶] (۲۰۰۵) در تحقیقی به جاذبه های گردشگری ورزشی در کشور اسپانیا پرداختند.آن ها دریافتند، که عامل جاذبه های طبیعی با ۳/۷۸ درصد مهمترین عامل در جذب گردشگران ورزشی به کشور اسپانیا است. آن ها همچنین دریافتند که ورزش های ابی با ۸۴/۳۶ درصد و گردش و پیاده روی با ۵۸/۳۱ درصد از اهمیت بیشتری در جذب گردشگران ورزشی برخوردارند.
کوساسی[۲۷] (۲۰۰۵) در تحقیق خود با عنوان گردشگری ورزشی در هند، جاذبه های طبیعی ورزشی در هند که از اهمیت بیشتری برخوردارند را ورزش های زمستانی مانند اسکی و اسکیت در منطقه گلمارج کشمیر، تپه نوردی، گذراندن اوقات فراغت در خانه های قایقی در منطقه دال لیک، گاری سواری و گلف ذکر میکند.
یاما گوشی[۲۸] (۲۰۰۸) طی یک پیمایش پرسش نامه ای بر گردشگران ورزشی که در رویدادهای خارجی پیاده روی شرکت کردهاند، عوامل جذب کننده مؤثر بر شرکت آنان را به صورت زیر بیان میکند:
-
- فرهنگ خاص محلی
-
- طبیعت زیبا
-
- مکان های دیدنی
-
- جذابیت مسیر پیاده روی
-
- ویژگی ها و تصویر رویداد
-
- مسافت مسیر پیاده روی
-
- هزینه
- جذابیت شهر میزبان
یاما گوشی عنوان میکند به دلیل این که رویدادهای ورزشی زیادی در مکان های مختلف برگزار می شود، افزایش یا حفظ شرکت کنندگان و گردشگران مشکل است. لذا جذب کردن دوباره آن ها جهت برگزاری موفق رویداد اهمیت زیادی دارد. یاما گوشی طی تحقیق پیمایشی و بر اساس اطلاعات به دست آمده از پرسش نامه ها ، مدلی از متغیرهای اثر گذار بر بازدید از رویدادهای ورزشی ارائه کرد.
“