ابعاد پرسشنامه
جنسیت
کل
دختر
پسر
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
پردازش شنوایی
۲۶/۳۵
۱۹/۵
۳۱/۳۶
۳۸/۴
۹۸/۳۵
۶۶/۴
پردازش بینایی
۹۲/۳۰
۹۱/۴
۱۸/۳۲
۹۲/۴
۷۸/۳۱
۹۳/۴
پردازش متوالی
۳۴/۲۶
۶۱/۵
۴۸/۲۵
۲۷/۵
۷۵/۲۵
۳۷/۵
پردازش مفهومی
۳۴
۲۱/۵
۲۴/۳۵
۲۹/۴
۸۵/۳۴
۶۱/۴
سرعت پردازش
۶۳/۳۱
۱۰/۵
۰۱/۳۱
۷۹/۵
۲۰/۳۱
۵۷/۵
توجه
۱۳/۲۷
۵۷/۴
۴۶/۲۶
۴۶/۵
۶۷/۲۶
۱۹/۵
۴-۳- یافته های مربوط به سوالات پژوهش
سوال اول پژوهش: آیا بین ابعاد مختلف مقیاس پردازش شناختی در دانش آموزان با اختلال یادگیری تفاوت وجود دارد؟
جهت پاسخگویی به این سوال از آزمون اندازه گیری مکرر استفاده گردید.
جدول( ۴-۲) میانگین و خطای استاندارد کل ابعاد پردازش شناختی
ابعاد
میانگین
خطای استاندارد
پردازش بینایی
۹۸/۳۵
۴۲/۰
پردازش شنوایی
۷۸/۳۱
۴۵/۰
پردازش متوالی
۷۵/۲۵
۴۹/۰
پردازش مفهومی
۸۵/۳۴
۴۲/۰
سرعت پردازش
۲۰/۳۱
۵۰/۰
توجه
۶۷/۲۶
۴۷/۰
جدول فوق میانگین و خطای استاندارد کل هر یک از ابعاد پردازش اطلاعات را نشان میدهد که از ۷۵/۲۵ تا ۹۸/۲۵ متغیر است.
جدول (۴-۳) تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر ابعاد مقیاس پردازش شناختی
اثر
ارزشها
F
درجه آزادی
معناداری
اثر پیلای
۸۲۹/۰
۱۱۵/۱
۵
۰۰۱/۰
لامبدای ویلکس
۱۷۱/۰
۱۱۵/۱
۵
۰۰۱/۰
اثر هاتلینگ
۸۴۷/۴
۱۱۵/۱
۵
۰۰۱/۰
بزرگترین ریشه روی
۸۴۷/۴
۱۱۵/۱
۵
۰۰۱/۰
همانگونه که از جدول (۴-۳) مشاهده می شود مقدار لامبدای ویلکس[۱۶۱]=۱۷/۰، ۱۱۵/۱f=، ۰۰۱/p>0 و (اثر پیلای= ۸۲/۰، ۰۰۱/۰p=، ۱۱۵/۱f=) بیانگر تفاوت معناداری بین ابعاد مختلف مقیاس پردازش شناختی در دانش آموزان با اختلال یادگیری میباشد. برای درک بیشتر چگونگی این تفاوت تصحیح سطح معنیداری آلفا با روش تصحیح بون فرونی[۱۶۲] در سطح
۰۵/۰ < p برای مقایسه میانگین ابعاد پردازش اطلاعات استفاده شده که نتیجه در جدول زیر گزارش شده است.
جدول (۴-۴ ) نتایج مقایسه میانگینها بر اساس آزمون t وابسته با تصحیح بون فرونی
ابعاد
تفاوت میانگینها
خطای استاندارد
مقدار t
پردازش شنوایی
شنوایی
۲
۳
۴
۵
۶
بینایی
متوالی
مفهومی
سرعت
توجه
۲/۴
۲/۱۰
۱/۱
۷/۴
۳/۹
۴۲/۰
۴۷/۰
۲۴/۰
۳۴/۰
۴۸/۰
*۸۳/۹
*۳۸/۲۱
*۶۶/۴
*۷۱/۱۳
*۰۸/۱۹
پردازش بینایی
۳
۴
۵
۶
متوالی
مفهومی
سرعت
توجه
۶
۳-
۵۷/۰
۱/۵
۳۲/۰
۳۸/۰
۴۰/۰
۳۵/۰
*۴۱/۱۸
*۹۲/۷-
*۴۱/۱
*۳۴/۱۴
پردازش متوالی
۴
۵
۶
مفهومی
سرعت
توجه
۹-
۴/۵-
۹۱/۰-
۴۶/۰
۴۳/۰
۲۱/۰
*۵۷/۱۹-
* ۵۱/۱۲-
*۲۶/۴-
پردازش مفهومی
۵
۶
سرعت
توجه
۶/۳
۱/۸
۴۲/۰
۴۶/۰
* ۷۷/۸
*۴۱/۷
سرعت پردازش
۶
توجه
۵/۴
۴۳/۰
*۳۳/۱۰
۰۵/۰< p*
جدول (۴-۴) نتایج حاصل از آزمون t برای گروه های وابسته را نشان میدهد. داده های این جدول حاکی از آن است که از بین ۱۵ مقایسه انجام شده در سطح ۰۵/۰ تمام مقایسهها معنیدار است.
سوال دوم پژوهش: آیا مقیاس پردازش شناختی از روایی قابل قبولی برخوردار است؟
جهت پاسخگویی به این سوال از روش همبستگی بین پرسشهای هر بعد و نمره کل ابعاد پردازش شناختی استفاده شد.
جدول (۴-۵) ضرایب همبستگی بین ابعاد مقیاس پردازش شناختی و سوالات هر بعد
ابعاد
سوالات
ضریب همبستگی
پردازش شنوایی
۵
۱۴
۲۱
۲۲
۲۴
۲۷
۲۸
۳۴
۳۵
۳۸
*۶۶/۰
*۴۱/۰
*۵۴/۰
*۶۲/۰
*۵۷/۰
*۵۶/۰
*۶۱/۰
*۵۶/۰
*۶۰/۰
*۴۰/۰
پردازش بینایی
۳
۶
۹
۱۹
۲۰
۲۳
۲۵
۲۹
۳۲
۳۳
*۵۱/۰
*۶۷/۰
*۴۰/۰
*۶۰/۰
*۶۳/۰
*۵۴/۰
*۵۳/۰
*۴۵/۰
*۵۹/۰
*۴۳/۰
ادامه جدول (۴-۵) ضرایب همبستگی بین ابعاد مقیاس پردازش شناختی و سوالات هر بعد
ابعاد
شماره سوالات
ضریب همبستگی
پردازش متوالی
۷
۸
۹
۱۰
۱۵
۱۶
۱۹
۲۵
۳۱
*۷۰/۰
*۷۰/۰
*۵۴/۰
*۵۳/۰
*۵۷/۰
*۵۱/۰
*۵۶/۰
*۵۹/۰
*۶۱/۰
پردازش مفهومی
۵
۱۴
۱۷
۲۴
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۵
*۶۲/۰
*۴۰/۰
*۴۰/۰
*۵۳/۰
*۵۶/۰
*۶۱/۰
*۶۵/۰
*۶۰/۰
*۶۲/۰
*۵۴/۰
سرعت پردازش
۱
۴
۶
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۲۱
۲۲
۳۹
*۴۸/۰
*۴۶/۰
*۵۸/۰
*۵۸/۰
*۷۳/۰
*۷۲/۰
*۵۶/۰
*۶۲/۰
*۶۵/۰
*۴۴/۰
ادامه جدول (۴-۵) ضرایب همبستگی بین ابعاد مقیاس پردازش شناختی و سوالات هر بعد
ابعاد
شماره سوالات
ضریب همبستگی
توجه
۱
۶
۷
۸
۹
۱۰
۲۵
۳۱
۴۰
*۴۳/۰
*۶۶/۰
*۶۵/۰
*۷۷/۰
*۵۶/۰
*۶۳/۰
*۵۷/۰
*۶۳/۰
*۳۷/۰
۰۰۱/۰=p *
چنانکه جدول (۴-۵) نشان میدهد بین سوالات هر بعد از مقیاس پردازش شناختی و نمره کل آن بعد همبستگی معناداری (۰۰۱/۰=p) برقرار است. ضرایب از ۳۷/۰تا ۷۷/۰متغیر میباشد که نشان از روایی این مقیاس است.
-
- . Samuel Kirk ↑
-
- . Lyon ↑