جنسیت ۹/۲۵ درصد از پاسخ دهندگان زن و ۶۴ درصد مرد .
وضعیت تأهل ۸/۲۱ درصد از پاسخ دهندگان مجرد و ۱/۷۲ درصد متاهل.
میزان تحصیلات ۵/۱۳ درصد از پاسخ دهندگان تا دیپلم ، ۷/۱۵ درصد فوق دیپلم ، ۳/۵۱ درصد لیسانس و ۱۷ درصد فوق لیسانس و بالاتر .
سن ۸/۲ درصد از پاسخ دهندگان زیر۲۵ سال ، ۳/۵۳ درصد بین ۲۶- ۳۵ سال ، ۵/۴۷ درصد بین ۳۶ - ۴۵ سال و ۲/۱۴ درصد بالای ۴۵ سال .
ب) توصیف متغیرهای تحقیق:
نتایج نشان داد که متغیردسترسی به آموزش دارای میانگین ۴۴/۳ ، انحراف معیار ۷۹۶۲۸/۰ است. همچنین متغیر مزایای آموزش دارای میانگین ۶۳/۳ ، انحراف معیار ۷۴۱۲۷/۰ و متغیرحمایت از آموزش به عنوان سومین مولفه از مولفه های آموزش دارای میانگین ۶۷/۳ ، انحراف معیار ۷۱۳۳۳/۰ است.
متغیرتعهد سازمانی نیز دارای میانگین ۶۹/۳ و انحراف معیار ۷۲۳۱۴/۰ بوده و در نهایت اینکه متغیرکیفیت خدمات دارای میانگین ۵۴/۳ و انحراف معیار ۵۹۲۵۷/۰ است.
مجموع نتایج توصیف متغیرها نشان داد به طور کلی متغیر ها دارای میانگین های بالاتر از متوسط (۳) در طیف لیکرت می باشند. این نتایج نشان می دهد که سازمان در متغیرهای مورد بررسی وضعیت نسبتاً خوبی دارد و سازمان باید درحفظ و بهبود وضعیت فعلی تلاش نماید.
۵-۴) نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق
راجیب (۲۰۱۵) تحقیقی تحت عنوان آموزش و کیفیت خدمات با نقش میانجی گری تعهد سازمانی در کشور هندوستان انجام داد، که نتایج نشان داد که آموزش بر کیفیت خدمات از طریق تعهد سازمانی رابطه مثبتی دارد. هرچند نتایج نشان داد که ابعاد دسترسی به آموزش و ادراک از حمایت اموزش توسط سازمان رابطه مستقیمی بر کیفیت خدمات نداشت ، ولی ادراک از مزایای آموزش رابطه مستقیمی نیز بر کیفیت خدمات دارد.
نتایج حاصل از آزمون مدل نشان داد که مدل از شاخص معنی داری در وضعیت مناسبی است وتائید می گردد. چرا که شاخص ریشه میانگین مجذورات تقریب[۴۵] کمتر از هشت صدم می باشد. همچنین شاخص های برازندگی[۴۶] نیز در وضعیت مناسبی بود ونشان داد که داده ها بامدل ارائه شده در چهار چوب نظری تحقیق برازش مناسبی دارند. با توجه به این مواردنتایج آزمون فرضیه ها که برگرفته از مدل تحقیق بود به شرح زیر است.
در فرضیه اول تحقیق که به بررسی رابطه دسترسی به آموزش و تعهد سازمانی کارکنان پرداخته شد. نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت دسترسی به آموزش بر تعهد سازمانی بوده و میزان این رابطه نیز ۳۰/۰ برآورد گردید. این نتیجه در راستای نتیجه بدست آمده توسط راجیب (۲۰۱۵) بوده است.
در فرضیه دوم تحقیق که به بررسی رابطه مزایای آموزش بر تعهد سازمانی کارکنان پرداخته شد. نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت مزایای آموزش بر تعهد سازمانی بوده و میزان این رابطه نیز ۳۴/۰ برآورد گردید. این نتیجه در راستای نتیجه بدست آمده توسط راجیب (۲۰۱۵) بوده است.
در فرضیه سوم تحقیق که به بررسی رابطه حمایت از آموزش بر تعهد سازمانی کارکنان پرداخته شد. نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت حمایت از آموزش بر تعهد سازمانی بوده و میزان این رابطه نیز ۴۵/۰ برآورد گردید. این نتیجه در راستای نتیجه بدست آمده توسط راجیب (۲۰۱۵) بوده است.
در فرضیه چهارم تحقیق که به بررسی رابطه دسترسی به آموزش بر کیفیت خدمات ارائه شده پرداخته شد. نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت دسترسی به آموزش بر کیفیت خدمات ارائه شده بوده و میزان این رابطه نیز ۴۰/۰ برآورد گردید. این نتیجه در تحقیق انجام شده راجیب (۲۰۱۵) مشاهده نشد.
در فرضیه پنجم تحقیق که به بررسی رابطه مزایای آموزش بر کیفیت خدمات ارائه شده پرداخته شد. نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت مزایای آموزش بر کیفیت خدمات ارائه شده بوده و میزان این رابطه نیز ۳۵/۰ برآورد گردید. این نتیجه در راستای نتیجه بدست آمده توسط راجیب (۲۰۱۵) بوده است.
در فرضیه ششم تحقیق که به بررسی رابطه حمایت از آموزش بر کیفیت خدمات ارائه شده پرداخته شد. نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت حمایت از آموزش بر کیفیت خدمات ارائه شده بوده و میزان این رابطه نیز ۲۸/۰ برآورد گردید. این نتیجه در تحقیق انجام شده راجیب (۲۰۱۵) مشاهده نشد.
در فرضیه هفتم تحقیق که به بررسی رابطه تعهد سازمانی کارکنان با کیفیت خدمات ارائه شده پرداخته شد. نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت تعهد سازمانی کارکنان با کیفیت خدمات ارائه شده بوده و میزان این رابطه نیز ۵۴/۰ برآورد گردید. این نتیجه در راستای نتیجه بدست آمده توسط راجیب (۲۰۱۵) بوده است. همچنین در تحقیقات دیگر نیز از جمله جمشیدی اوانکی و همکاران ( ۱۳۸۹)، اردشیری و همکاران ( ۱۳۹۳) و چیه لی و جن چن (۲۰۱۳) نیزرابطه تعهد سازمانی با کیفیت خدمات تائید شده بود. ولذا نتیجه حاضر نیز در راستای چهارچوب نظری موجود است .
نتایج تحلیل مسیر های مستقیم و غیر مستقیم نشان داد که رابطه غیر مستقیم حمایت از آموزش با کیفیت خدمات از طریق تعهد سازمانی بیشتر از دیگر مولفه های آموزش می باشد. همچنین رابطه مستقیم دسترسی به آموزش با کیفیت خدمات از مزایای آموزش و حمایت از آموزش بیشتر است.
۵-۷) پیشنهادات مبتنی بر یافته های تحقیق
در ادمه با توجه به تائید رابطه مولفه های آموزش بر تعهد سازمانی و کیفیت خدمات موارد زیر پیشنهاد داده می شود:
با توجه به نتیجه فرضیه اول و چهارم و تائید رابطه مثبت دسترسی به آموزش و تعهد سازمانی کارکنان و کیفیت خدمات ارائه شده در جهت تقویت تعهد سازمانی کارکنان و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده پیشنهاد می گردد که ابزار دسترسی به آموزش برای کارکنان فراهم گردد. به طور مثال در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی استفاده از کلاس های الکترونیکی و تحت وب می تواند مفید باشد. در هر حال تامین شرایط و ایجاد فرصت برای کارکنان جهت یادگیری وآموزش چیزهای جدید در نهایت به توانمند سازی آنها منجر شده و این امر برای سازمان یک مزیت محسوب خواهد شد.
با توجه به نتیجه فرضیه دوم و پنجم و تائید رابطه مثبت مزایای آموزش با تعهد سازمانی کارکنان و کیفیت خدمات ارائه شده در جهت تقویت تعهد سازمانی کارکنان و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده پیشنهاد می گردد که دادن بازخورد های به موقع به کارکنان بعد از آموزش آنها را از مزایای آموزش در جهت بهبود عملکرد شغلی فرد آگاه نمایند. همچنین دادن پاداش های مادی و تشویق کارکنان آموزش دیده نیز ، انگیزه آموزش در افراد افزایش یابد.
با توجه به نتیجه فرضیه سوم و ششم و تائید رابطه مثبت حمایت از آموزش بر تعهد سازمانی کارکنان و کیفیت خدمات ارائه شده در جهت تقویت تعهد سازمانی کارکنان و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده پیشنهاد می گردد که در سازمان بودجه های مناسبی برای آموزش پرسنل در نظر گرفته شود. همچنین با کمک اساتید دانشگاه دوره های آموزشی مختلف در سطح سازمان برگزار گردد. همچنین یک پرونده کامل آموزشی در سازمان برای پرسنل ایجاد شده و همواره وضعیت آموزشی کارکنان رصد گردد. ایجاد کمیته آموزش به ریاست رئیس سازمان و تشکیل جلسات مستمر و تعیین و تدوین چهارچوب های آموزشی برای پرسنل از دیگر فعالیت هایی است که می تواند مدنظر مدیریت عالی سازمان باشد.
با توجه به فرضیه هفتم و تائید رابطه تعهد سازمانی کارکنان بر کیفیت خدمات ارائه شده و در جهت بهبود کیفیت خدمات ارائه شده، پیشنهاد می گردد که تعهد سازمانی افراد افزایش یابد برای این امر موارد زیر می تواند قابل توجه باشد.
-نیاز های کارکنان در سازمان تامین گردد تا کارکنان کمتر به فعالیت های خارج از سازمان روی بیاورند. - به تحصیلات، تجربه وتخصص افراد در مشاغل مختلف توجه گردد تا احساس بی معنایی در کار برایشان اتفاق نیافتد.
-به کارکنان اختیارات بیشتری تفویض گردد.
- امنیت شغلی کارکنان توجه جدی مبذول شود.
- به کارکنان اجازه داده شود که از قضاوت های شخصی بعضاً در برخی کار ها استفاده نمایند.
-بین پرداخت ها و عملکرد کارکنان رابطه معنی داری برقرار گردد.
-چک لیستی ازشاخص های مختلف طراحی وعملکرد کارکنان براساس آن ارزیابی وکارکنانی که بهترباشند تشویق گردند.
- برنامه های بلند مدت پاداش در سازمان طراحی شود. در سازمان به شفاف سازی سیستم پاداش پرداخته شده و نظر ات کارکنان در جهت تعیین استراتژی های پرداخت پاداش در نظر گرفته شود.
۵-۸) ارائه پیشنهادات برای تحقیقات آتی
۱٫در تحقیقات بعدی متغیر رضایت شغلی نیز به عنوان یکی از ابعاد نگرش شغلی کارکنان به عنوان متغیر میانجی و در کنار تعهد سازمانی مد نظر قرار گیرد.
- آزمون مدل تحقیق در سایر سازمان های اجرایی و مقایسه سازمان ها.