۳-۱۰- روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام میشود. آمار توصیفی به توصیف اطلاعات به دست آمده میپردازد که این اطلاعات عبارتند از ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری و تحلیلهای آماری از قبیل شاخصهای فراوانی و نمودار های آماری. در حالی که از آمار استنباطی جهت بررسی فرضیات و تعیین وجود یا عدم وجود رابطه بین متغیرها استفاده میشود. برای بررسی فرضیات پس از بررسی نرمال بودن متغیرها، از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده میشود. در این پژوهش از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است.
۳-۱۱- جمع بندی
در این فصل به روششناسی پژوهش پرداخته شد. روش تحقیق در این پژوهش روش توصیفی- پیمایشی است و نوع تحقیق کاربردی است. جامعه آماری کلیه کارکنان مرد شرکت فومن شیمی میباشد. با روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد حجم نمونه برابر با ۲۶۵ نفر تعیین گردید. برای جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای و پرسشنامه استفاده گردید. پرسشنامه مذبور برای بررسی فرضیات تحقیق حاوی ۲۰ سؤال میباشد که در بین نمونه آماری توزیع گردید. روایی پرسشنامه با بهره گرفتن از نظر اساتید و صاحب نظران و وپایایی با توجه به مقدار آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. در این پژوهش برای آزمون فرضیات تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه
پژوهشگر پس از اینکه روش تحقیق خود را مشخص و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد، نوبت آن فرا میرسد که با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی که با روش تحقیق، نوع متغیرها، … سازگاری دارد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید، فرضیه هایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کردهاند در بوته آزمون قرار دهد و سرانجام بتواند پاسخی (راه حلی) برای پرسشی که تحقیق (تلاشی سیستماتیک برای به دست آوردن آن بود) بیابد. فرایند تجزیه و تحلیل داده ها شامل چند مرحله است که طی آن داده های جمع آوری شده از طریق ابزارها (پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده) خلاصه، کدبندی، دسته بندی و در نهایت با روش های آماری پردازش شده تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط بین متغیرها جهت آزمون فرضیهها فراهم شود.
پژوهشگر برای پاسخگویی به مسأله تدوین شده و یا تصمیمگیری در مورد رد یا تأیید فرضیه یا فرضیاتی که برای تحقیق در نظر گرفته است از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده میکند. لذا ذکر این نکته ضروری است که تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده به تنهایی برای یافتن پاسخ پرسشهای پژوهش کافی نیست، تعبیر و تفسیر این داده ها نیز لازم است. ابتدا باید داده ها را تجزیه و تحلیل نمود و سپس نتایج این تجزیه و تحلیل را مورد تعبیر و تفسیر قرار داد.داده های لازم برای تحقیق حاضر از پرسشنامهای که اعتبار آن مورد آزمون قرارگرفته بود، جمع آوری شد. این اطلاعات در محیط نرمافزاری SPSS نسخه ۲۰ با اعمال آزمونهای آماری مناسب با توجه به فرضیات تحقیق، تجزیه و تحلیل گردید و در این فصل نتایج گردآوری شده و تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته داده ها بر مبنای استنباط آماری و به کمک فنون آماری مناسب، به منظور تأیید یا رد فرضیه تحقیق ارائه میشود.
در این بخش به منظور توصیف ویژگیهای نمونه، ابتدا داده های جمع آوری شده با بهره گرفتن از شاخصهای آمار توصیفی خلاصه و طبقهبندی میشود، سپس با بهره گرفتن از شاخصهای آمار استنباطی به تأًیید یا رد فرضیات میپردازیم.
۴-۲- توصیف داده ها
به منظور شناخت بهتر ماهیت جامعه ای که در پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است و آشنایی بیشتر با متغیر های پژوهش، قبل از تجزیه و تحلیل داده های آماری، لازم است این داده ها توصیف شوند. همچنین توصیف آماری داده ها گامی در جهت تشخیص الگوی حاکم بر آن ها و پایه ای برای تبیین روابط بین متغیرهایی است که در پژوهش به کار میروند.
با توجه به نتایج بخش اول پرسشنامه (ویژگیهای جمعیت شناختی)، اطلاعات زیر به طور خلاصه در مورد مشخصات نمونه آماری مورد نظر ارائه می شود. نمودارها بر اساس فراوانی در زیر آورده شده اند.
۴-۲-۱- توصیف نمونه تحقیق بر حسب سن پاسخ دهندگان
( جدول ۴-۱) : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن
فراوانی
درصد
درصد تجمعی
۲۰ تا ۳۰ سال
۶۰
۲۲٫۶
۲۲٫۶
۳۰ تا ۴۰ سال
۱۳۹
۵۲٫۵
۷۵٫۱
۴۰ تا ۵۰ سال
۵۴
۲۰٫۴
۹۵٫۵
۵۰ تا ۶۰ سال
۶
۲٫۳
۹۷٫۷
بالای ۶۰ سال
۶
۲٫۳
۱۰۰
مجموع
۲۶۵
۱۰۰
همان طور که در جدول فوق مشخص است، بیشترین فراوانی سنی کارکنان، برای سن ۳۰ تا ۴۰ سال با ۵۲٫۵ درصد (۱۳۹ نفر)، پس از آن برای سن ۲۰ تا ۳۰ سال با ۲۲٫۶ درصد (۶۰ نفر)، برای سن ۴۰ تا ۵۰ سال با ۲۰٫۴ درصد(۵۴ نفر)، سن ۵۰ تا ۶۰ سال و بالای ۶۰ سال با ۲٫۳ درصد(۶ نفر) میباشد.
(نمودار-۱) : نمودار میلهای سن پاسخگویا
۴-۲-۲- توصیف نمونه بر حسب سطح تحصیلات
( جدول ۴-۲) : بررسی وضعیت پاسخگویان بر حسب سطح تحصیلات
فراوانی
درصد
درصد تجمعی
زیر دیپلم
۵۶
۲۱٫۱
۲۱٫۱
دیپلم
۱۰۳
۳۸٫۹
۶۰
فوق دیپلم
۵۸
۲۱٫۹
۸۱٫۹
لیسانس
۴۴
۱۶٫۶
۹۸٫۵
فوق لیسانس
۴
۱٫۵
۱۰۰
مجموع
۲۶۵
۱۰۰
همان طوری که در جدول ۴-۲ مشاهده میگردد، بیشترین درصد را کارکنان با تحصیلات دیپلم با ۳۸٫۹ درصد(۱۰۳ نفر) تشکیل میدهند. پس از این گروه کارکنان با سطح تحصیلات فوق دیپلم با ۲۱٫۹ درصد(۳۳ نفر) قرار دارند. سپس کارکنان با سطح تحصیلات زیر دیپلم با ۲۱٫۱ درصد(۵۶ نفر)، در مرتبه بعد کارکنان با تحصیلات لیسانس با ۱۶٫۶ درصد(۴۴ نفر) و در نهایت پاسخ دهندگان با سطح تحصیلات فوق لیسانس به بالا با ۱٫۵ درصد(۴ نفر) قرار دارند.
(نمودار۴-۲) : نمودار میلهای سطح تحصیلات پاسخگویان
۴-۳- توصیف متغیرهای اصلی تحقیق:
در این بخش از فصل چهارم تحقیق به توصیف متغیر های اصلی تحقیق پرداخته می شود:
۴-۳-۱- توصیف متغیر اعتماد به همکاران
مطابق جدول ۴-۳ میانگین امتیاز متغیر اعتماد به همکاران از نظر پاسخ دهندگان ۴۹۸۷/۳ و انحراف معیار ۵۳۰۴۳/۰ میباشد. میانگین به دست آمده بیشتر از میانگین مورد انتظار (امتیاز ۳) است و همچنین کمترین امتیاز مربوط به متغیر اعتماد به همکاران از نظر پاسخ دهندگان معادل ۳۳/۲ و بیشترین امتیاز معادل ۰۰/۵ میباشد.