تحقیق سجادی و همکاران(۱۳۹۰)
هدف تحقیق سجادی و همکاران(۱۳۹۰) بررسی رابطه بین سرمایه گذاران نهادی و کیفیت سود بر اساس ویژگیهای کیفی چارچوب مفهومی هیات تدوین استانداردهای حسابداری شامل، داشتن ارزش پیشبینی، ارزش بازخورد، بیطرفی، بموقع بودن و بیان صادقانه است. در این تحقیق داده ها به صورت سالانه با بهره گرفتن از آزمون داده های ترکیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که وجود سرمایهگذاران نهادی موجب بهبود ارزش پیشبینی، ارزش بازخورد و صادقانه بودن گزارشگری صورتهای مالی میشود. همچنین، وجود این سرمایهگذاران در ساختار مالکیت شرکتها موجب خواهد شد تا صورتهای مالی بهموقع و زودتر گزارش شوند. در نهایت، بین سرمایه گذاران نهادی و قدر مطلق اقلام تعهدی اختیاری رابطه معنیدار وجود نداشته است.
تحقیق خالقی مقدم ( ۱۳۹۱ )
خالقی مقدم ( ۱۳۹۱ ) دقت پیشبینی سود شرکت های جدیدالورود به بورس اوراق بهادار تهران و عوامل مؤثر بر آن را مورد بررسی قرار داد. وی متغیرهایی همچون اندازه شرکت، عمر شرکت، قیمت سهام و درجه اهرم مالی را مورد مطالعه قرار داد و دریافت که بین تغییرات قیمت سهام و دقت پیشبینی سود رابطه معکوس و بین دقت پیشبینی سود و اندازه شرکت های جدیدالورود به بورس اوراق بهادار تهران رابطه مستقیم وجود دارد.
تحقیق ملکیان و همکاران ( ۱۳۸۹ )
ملکیان و همکاران ( ۱۳۸۹ ) عوامل مؤثر بر دقت سود پیشبینی شده به وسیله شرکت ها را با انتخاب نمونه ای متشکل از ۵۸ شرکت طی سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵ بررسی کردند. نتایج پژوهش آنان بیانگر رابطه منفی بین دوره پیشبینی، اهرم مالی و عمر شرکت با دقت سود پیشبینی شده، است. همچنین، نتایج این پژوهش وجود رابطه بین گزارش حسابرس و دقت سود پیشبینی شده را تأیید میکند. در سایر موارد رابطه معناداری بین متغیرهای بررسی شده با دقت سود پیشبینی شده به وسیله مدیریت، یافت نشد. هرامیان(۱۳۹۲ ) دقت پیشبینی سود هر سهم شرکت هایی را بررسی کرد که سهامشان برای اولین بار در بورس عرضه می شود. نتایج پژوهش وی نشان داد که خطای پیشبینی سود با دوره پیشبینی و نوسان های شاخص کل بورس رابطه مستقیم دارد و در مورد ارتباط با اندازه شرکت، عمر شرکت، درجه اهرم مالی، اظهار نظر حسابرسی و طبقه صنعت رابطه معناداری دیده نشد.
۲-۶-۲ تحقیقات خارجی
تحقیق پاتل(۱۹۷۶)
نتایج به دست آمده از تحقیق پاتل(۱۹۷۶)، بیان کننده این واقعیت است که افشای پیشبینی ها، تعدیل قیمت سهام را به همراه دارد. لذا داده های پیشبینی شده دارای بار اطلاعاتی، است پنمن(۱۹۸۰) نشان داد که پیشبینی های سود از سوی مدیریت، معتبر است. این مطالعات معنیدار بودن واکنش قیمت سهام نسبت به پیشبینی های سود را، گواهی میدهد و نشان از ارتباط مثبت بین بازده های غیر عادی سهام و اطلاعات سود غیر منتظره دارد که از طریق پیشبینی ها منتقل می شود (پنمن، ۱۹۸۰)
تحقیق سینگ و دیویدسون( ۲۰۱۳ )
سینگ و دیویدسون( ۲۰۱۳ )، با بهره گرفتن از نمونه ای شامل ۱۵۲۸ شرکت سهامی پذیرفته شده در بورس های آمریکایی طی سال های ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۲ ، به بررسی ارتباط بین ساختار مالکیت و هزینه های نمایندگی پرداختند. آن ها نسبت گردش دارایی ها و نسبت هزینه های عملیاتی به فروش را به عنوان معیارهایی از هزینه های نمایندگی در نظر گرفتند. نتایج پژوهش آن ها نشان داد که در صورت استفاده از نسبت گردش دارایی ها به عنوان معیاری از هزینه های نمایندگی، افزایش مالکیت مدیران باعث افزایش همسویی بین منافع مدیران و مالکان، و در نتیجه باعث کاهش هزینه های نمایندگی می شود. بین نسبت مالکیت سهامداران عمده بیرونی و هزینه های نمایندگی نیز ارتباط معناداری یافت نشد.
تحقیق تروانگ( ۲۰۱۲ )
تروانگ( ۲۰۱۲ )، به بررسی ارتباط بین ترکیب هیات مدیره و ساختار مالکیت با هزینه های نمایندگی شرکت های استرالیایی پرداخت. در تحقیق وی، هزینه های نمایندگی با بهره گرفتن از دو معیار، نسبت گردش داراییها و نسبت هزینه های عملیاتی به فروش، اندازه گیری شد. نتایج حاصل از بررسی نمونه ای شامل ۵۰۰ شرکت طی سال ۲۰۱۲ بیانگر این بود که بین مالکیت مدیریتی و نسبت گردش دارایی ها ارتباط معنادار و مثبت وجود دارد. لیکن بین تعداد سهامداران عمده (تمرکز مالکیت)، درصد سهام نگهداری شده به وسیله سهامداران عمده و ترکیب هیات مدیره با معیارهای هزینه های نمایندگی ارتباط معناداری یافت نشد.
تحقیق بیور و همکاران (۱۹۸۷)
بیور و همکاران (۱۹۸۷)، بر اساس اطلاعات سال های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۶ ، یک حساسیت (یعنی شیب رگرسیون درصد تغییرات در قیمت نسبت به درصد تغییرات را بررسی کردند به عبارت دیگر، معمولاً قیمت ها و سودها در یک جهت تغییر میکنند ولی نه به یک نسبت. البته قیمت ها ممکن است به علت عوامل نا مربوط و غیر وابسته، تغییر کنند که بر همبستگی تأثیر میگذارد. این عدم همبستگی کامل، مطابق این نظر است که اگر سودها دارای یک قسمت غیر دائمی باشند، واکنش قیمت ها نسبت به آن ها اساسی نیست (بیور، لامبرت و ریان ، ۱۹۸۷)
تحقیق کیم و ور کچیا (۱۹۹۱)
تحقیقات کیم و ور کچیا (۱۹۹۱) که با فرض وجود تقارن اطلاعاتی میان سرمایه گذاران انجام گرفته بود، نشان داد که در محدوده زمانی نزدیک به اعلام درآمد هر سهم، قابلیت پیشبینی سود به صورت معنادار تغییر میکند و بر اثر افزایش واریانس تغییرات قیمت، حجم معاملات به گونهای مشابه تحت تأثیر قرار میگیرد. بدین ترتیب به علت وجود تقارن اطلاعاتی در بازار، اعلام درآمد هر سهم با تأثیر محسوس در تغییرات قیمت به تغییرات قابل توجه در حجم معاملات منجر میشود(کیم و ورکچیا ، ۱۹۹۱).
تحقیق پنمن (۲۰۱۲)
پنمن (۲۰۱۲) در تحقیق خود نشان داد که پیشبینی های سود معتبر است . این مطالعات معنیدار بودن واکنش قیمت سهام را نسبت به پیشبینی های سود، گواهی میدهد و نشان از ارتباط مثبت بین بازده های غیر عادی سهام و اطلاعات سود غیر منتظره دارد، که از طریق پیشبینی ها منتقل می شود.
تحقیق اسکینر (۱۹۹۴)
اسکینر (۱۹۹۴) مطالعاتی بر روی افشای داوطلبانه اطلاعات انجام داد و به این نتیجه رسید که شرکتها بیشتر تمایل دارند که اخبار بد خود را به صورت کیفی و اخبار خوب خود را به صورت کمی منتشر کنند. یکی از دلایلی که شرکتها تمایل دارند اطلاعات بد خود را به صورت کیفی منتشر کنند، میتواند این باشد که از رفتار منفی بیش از حد سهامداران در رابطه با خبر منفی جلوگیری کنند. تحقیقات بسیاری که شامل تحقیقات بال و برون (۱۹۸۶) ، ایستون و زمیجوسکی (۱۹۸۹)، گنوتی و ترومن )۱۹۹۶) و کراس و شرویدر )۱۹۸۴( نشان دادند که قیمتهای سهام نسبت به تغییرات مثبت سود هر سهم و افزایش سود واکنش مثبت و نسبت به تغییرات منفی و کاهش سود هر سهم، واکنش منفی نشان میدهند.
تحقیق جیمز جیامبالو و همکارانش[۳] (۲۰۰۲)