۲-۲۰-۳-ایجاد بنادر خشک و ترمینال های کانتینری در داخل کشور(I.C.D)
بر اساس مطالعات انجام شده در نیمه نخست سال ۱۳۸۶، ایجاد ترمینالهای کانتینری در داخل کشور جز اهداف و استراتژی های کلان شرکت دریا گستر کیشقرار گرفت. بر همین اساس و با توجه به اینکه تهران پرترافیک ترین منطقه داخل کشور است طرح ایجاد نخستینI.C.D با تجهیزات کانتینری در نیمه دوم سال ۱۳۸۶ در ایستگاه راه آهن باری آپرین به اجرا درآمد. شرکت دریا گستر کیشنیز با خرید تجهیزاتی مانند ریچ استاکر، ساید لیفت، انواع لیفتراک، جرثقیل، باسکول، دستگاه های شستشوی کانتینر و…فعالیت خود را در این منطقه آغاز کرد. بر همین اساس مطالعات ایجاد و احداث دو I.C.D دیگر در مبادی مرزهای شمال شرقی و غرب کشور به انجام رسیده که امید است پس از توسعه و تجهیز ترمینال آپرین عملیات اجرایی این دو ترمینال و اتصال آنها به آپرین و بنادر شمالی و جنوبی کشور آغاز شود. در همین زمینه ایران و ترکیه نیز برای گسترش و توسعه ترانزیت کالا از طریق حمل و نقل ریلی و ایجاد پارک های لجستیک مشترک در بنادر خشک دو کشور، پروتکل همکاری امضا کرده اند. اجرایی شدن این قرارداد نقش بسزایی در اتصال بنادر شمالی و جنوبی و همچنین روان سازی عملیات ترانزیت کالا و کانتینر و رشد ترانزیت از مسیر ایران به ترکیه دارد.
۲-۲۰-۳-ترمینال های اختصاصی
به منظور دستیابی به حداکثر رضایت مندی مشتریان، شرکت دریا گستر کیش برای ساخت ترمینال های اختصاصی در بندر شهید رجایی و امام خمینی(ره) اقدام کرده است به طوری که هم اکنون این شرکت سه ترمینال اختصاصی کانتینری و یک ترمینال اختصاصی برای خدمات ترانزیت پنبه در اختیار دارد که از آنها برای انجام خدمات دپوی کانتینرهای پر و خالی، یخچالی، پنبه و کالاهای خطرناک استفاده می کند.
۲-۲۰-۵-خدمات دریایی
شرکت دریا گستر کیش هم اکنون به صورت شبانه روزی، به صاحبان کالا و کشتی ها در بنادر کشور خدمات دریایی ارائه می کند. فعالیت ها و خدمات این حوزه شامل یدک کشی و راهنمایی کشتی ها، نمایندگی خطوط کشتیرانی، اداره و نگهداری شناورهای دریانوردی، آتش نشانی دریایی و عملیات جستجو و نجات است.
۲-۲۰-۶-فناوری اطلاعات و ارتباطات
شرکت دریا گستر کیش با به کارگیری کارشناسان و متخصصان مجرب و کارآزموده و همچنین همکاری با شرکتهای معتبر داخلی و خارجی موفق به ارائه سطح مطلوبی از خدماتICT در پشتیبانی از فعالیتهای اصلی شرکت شده است. این واحد برای اولین بار در ایران توانست نرم افزار جامع ترمینال کانتینری موسوم به [۸۴]TCTS را برای هدایت و مدیریت عملیات ترمینالهای کانتینری طراحی و پیاده سازی کند.
۲-۲۰-۷-خدمات سوخت رسانی دریایی(بانکرینگ)
خدمات سوخت رسانی دریایی به کشتی ها در آبهای شمال و جنوب کشور، تامین نیاز کشتی ها اعم از آب شیرین، مواد غذایی، دریافت و پردازش مواد زائد، دریافت و دفع بهداشتی زباله های کشتی ها از جمله مهمترین اقدامات تخصصی این حوزه است. از دیگر برنامه های عملیاتی این بخش خدماتی می توان به عملیات سوآپ، ترانزیت سوخت و صادرات فرآورده های نفتی اشاره کرد.
۲-۲۰-۸-خدمات بازار سرمایه
شرکت دریا گستر کیشاز طریق ایجاد حوزه های تخصصی فعال در بازارهای مالی و سرمایه به صورت سرمایه گذاری و مشارکت در شرکت ها، طرح ها، واحدهای تولیدی، فنی، بازرگانی، خدماتی و مبادرت به هر گونه عملیات خرید و فروش اوراق بهادار، انجام بررسی های مالی، ارائه خدمات و نظرات مشاوره ای به سرمایه گذاران و … در ایجاد فرصت در بازارهای پول و سرمایه تاثیر گذار است.
۲-۲۰-۹-خدمات خارج سازی شناورهای مغروق(سالویج)
خارج سازی شناورهای مغروق در آبراه های کشور که پیش بینی می شود تعداد آنها به ۳۹ فروند برسد، یکی از جدیدترین حوزه های فعالیت شرکت دریا گستر کیشاست. این استراتژی جهت ورود شرکت دریا گستر کیشبه سایر عرصه های تخصصی دریایی و حضور در بازار دهها هزار میلیارد ریالی خارج سازی شناورهای مغروق آب های ایران و منطقه خلیج فارس است.
سایر خدماتی که از سوی شرکت دریا گستر کیش به مشتریان ارائه می شود به شرح زیر می باشد:
- خدمات فنی و مهندسی
- دانشکده بندری و دریایی
- خدمات لایروبی
- خدمات تامین نیروی انسانی
۲-۲۱-اهمیت و نقش دریاگسترکیش در ارتقای بندر شهید رجایی
رتبه بندر شهید رجایی در سال ۲۰۱۰ با ارتقای سه پله ای به رتبه چهل و چهارم بنادر کانتینری جهان رسید.
شرکت دریا گستر کیشبه عنوان پورت اپراتور بندر شهید رجایی با سرمایه گذاری، خرید تجهیزات پیشرفته، تامین و آموزش نیروی انسانی توانمند و کارآمد و دریافت گواهینامه مدیریت یکپارچه بر اساس استانداردهای مدیریت کیفیت، مدیریت زیست محیطی و استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی، در طول بیش از ۲۰ سال اخیر توانسته است رتبه این بندر تجاری را ارتقا دهد، به نحوی که در سال گذشته میلادی این بندر رکورد عملیات ۲٫۶ میلیون TEU کانتینر را شکست و در بین بنادر منطقه خاورمیانه به لحاظ رشد عملکرد پس از بندر جده عربستان قرار گرفت. در همین حال بنادری همچون دبی، سلاله و خورفکان در رتبه های پایین تری از بندر شهید رجایی به لحاظ افزایش حجم عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر از شناور قرار گرفتند.
در زیر نگاهی به آمارهای مربوط به حجم عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی با پورت اپراتوری شرکت دریا گستر کیشو رتبه این بندر در بین ۱۰۰ بندر کانتینری جهان در طی هفت سال گذشته می اندازیم:
نمودار۲-۱-حجم عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی
نمودار۲-۲-رتبه بندر شهید رجایی در بین ۱۰۰ بندر جهان
۲-۲۲-چرخه عمر صنعت حمل و نقل دریایی:
صنعت کشتیرانی در حال حاضر در دوران رشد خود به سر می برد زیرا اکثریت موارد نشان دهنده این دوران، در صنعت کشتیرانی امروز ساری و جاری می باشد که به مواردی از آنها اشاره می گردد:
۱-رقابت بسیار شدید بین خطوط کشتیرانی و بازیگران اصلی این صنعت در افزایش ظرفیت
۲-تلاش جهت ارائه بهترین سرویسهای ممکنه به مشتریان جهت حفظ و جلب نظر و رضایت آنها
۳-افزایش روز به روز تقاضا به صنعت حمل دریایی (فارغ از تاثیرات فعلی که به جهان تجارت به جهت بحران اقتصادی جهانی وارد آمد)
۴- پیشرفت روز افزون موارد مرتبط به صنعت حمل دریایی توسط بازیگران اصلی از جمله ارائه طیف بسیار گسترده تری از خدمات مرتبط به بازار هدف.
۵-ایفای نقش کلیدی در عرصه های مختلف تجاری- سیاسی و اقتصادی در جهان به گونه ای که حتی تصور نبود صنعت کشتیرانی در جهان حاضر امری محال و غیر ممکن است.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱-مقدمه