-
- روحیه انتقادی
-
- آرامش و آسودگی خیال
-
- توانایی برقراری ارتباط عمیق و صمیمانه
-
- شهامت
-
- قدرت
-
- جلب حس اعتماد و اطمینان دیگران
- مسئولیت پذیری و توانایی سازمان دادن به فعالیتهای گوناگون و حساسیت به مسائل و مشکلات اجتماعی (کیم، ۲۰۱۱).
۵-۲-۱-۲- نقش خلاقیت در بهره وری سازمان و توسعه نیروی انسانی
هرچند عوامل متعدد و درهم بافتهای باعث میشوند تا بهرهوری یک سازمان افزایش یافته و در سطح دلخواه نیز ثابت باقی بماند همچون ارزیابی عملکرد کارکنان و انتخاب افراد مناسب و متعهد در تصدی پستهای مدیریت و دوره های آموزشی مفید؛ همسویی اهداف سازمان و اهداف کارکنان و همخوانـــی تحلیــل مشاغل و ویژگــــیهای شخصیتی شغــل (شناختی– هیجانی و رفتاری) ایجاد انگیزش و بالا بردن کیفیت کاری ایجاد رضایت شغلی و پائین آوردن فشار روانی در سازمان و ایجاد محیط فرهنگی مناسب از دیگر عوامل مؤثر در بهره وری بوده و با این رویکرد آموزش خلاقیت و نوآوری می تواند در کلیه این عوامل تأثیرات مثبت نهاده و طبق فرایند حل خلاق مسئله در شرایط ایده آل شامل مراحل (حقیقتیابی، ایدهیابی و راه حلیابی).
-
- حقیقتیابی: تشخیص مشکل بنیادی از مشکلات حاشیهای و زائیده مشکلات اصلی
-
- ایدهیابی: ایدههای جدید و انگیزه های نو و مغایر با عادات و انتظارات
-
- راه حلیابی: انتخاب کم هزینهترین و سریعترین راه برای رسیدن به هدف
سازمان می تواند با حل مسائل مربوط به هر یک از عوامل ذکر شده با تغییرات وارده به سیستم همسو شده و به هدف بهره وری بیشتر دست یابد.
حال اگر مطلب فوق را به صورت معادله زیر نشان دهیم:
نوآوری + بهره وری= بهبود مستمر عملکرد
مشاهده می شود خلاقیت و به موجب آن دستیابی به نوآوری و بالا رفتن اثر بخشی و کارایی (بهره وری نیروی انسانی) می تواند جهت حرکت سازمان را نسبت به تغییرات جهانی هم محور و به سمت توسعه ملی بالنده سازد (فورد و جیویا[۱۶]، ۱۹۹۵).
۶-۲-۱-۲- انگیزش و خلاقیت و بهبود عملکرد
هر گونه تغییر و تحولی را که تأثیرات مثبت داشته باشد بهبود مینامیم. تغییر و بهبود را در دو شکل کلی میتوان دید یکی تغییرات و اصلاحات جزئی که باKailzen و یا تحول دائمی معروف است و دیگری اصلاحات و تغییرات کلی و وسیع که به نوآوری معروف میباشد. هرگاه نوآوری همراه با کایزن باشد در طی زمان استانداردهای جدید بالاتر از استانداردهای قبلی قرار می گیرند و نمودار بهره وری به صورت تشویقی دیده می شود که نشان دهنده بهبود عملکرد در سیستم است.
نوآوری + بهره وری = بهبود عملکرد و یا کیفیت مستمر
تغییر عامل مهم انگیزش است و نیاز به راه حلیابی در منشاء تغییرات خلق الساعه خلاقیت به بار میآورد. حرکت از حالت فشار به رضایت باعث نوعی آرامش مطلوب می شود که خود بستر تغییر و زمینه ساز خلاقیتهای بعدی است.
بهبود اقتصادی هر کشور هنگامی آغاز می شود که خواهان عملکرد بالایی باشد این بهبود عملکرد چیزی است که کشورهای جهان به آن نیاز دارند (فورد و جیویا، ۱۹۹۵).
۷-۲-۱-۲- آموزش عمومی خلاقیت سازمانی
آموزش اساسیتری جنبه توسعه منابع انسانی به شمار میرود. با توجه به زمینه اثر آموزشها، آنها را به دو بخش تقسیم میکنند:
-
- آموزشهای اختصاصی: که موجب ارتقای کیفی و کمی توان فرد آموزش گیرنده در زمینه مشخص میگردد مانند رشتههای فنی و حرفه ای.
- آموزشهای عمومی: آن بخش را دربر میگیرد که در مجموعه فعالیتهای فرد یا حداقل بخشی از آنها اثر مثبت می گذارد و تکنیکها و تمرینات تقویت حافظه، تندخوانی و خلاقیت از آن جملهاند (میرمیران، ۱۳۸۴).
در جهان امروز هر ملتی با تقویت خلاقیت سعی در افزایش سرعت پیشرفت و مشکلگشایی هر چه سریعتر دارد. در چنین شرایطی زمینه وسیع و در عین حال اساسی پیشرفت در جنبه های گوناگون تمدن و فرهنگ، خلاقیت و نوآوری است که لازم است سریعاً فعالیت در زمینه افزایش آن توسعه یابد. به طور کلی هدف از آموزش خلاقیت شامل مراحل زیر است:
-
- شناخت فراگیران از استعداد خلاقیت
-
- پی بردن به استعداد خلاقیت در خویشتن
-
- اعتقاد به رشد استعداد خلاقیت و سعی در جهت آن
- به کار گیری توان خلاقیت در حل مسائل ومشکلات زندگی (میرمیران، ۱۳۸۴).
۸-۲-۱-۲- شرایط ایجاد خلاقیت سازمانی
-
- فضای خلاق: یکی از راههای مهم ظهور نوآوری به وجود آوردن فضای محرک خلاقیت است .به کارگیری سیستم مدیریت استعداد TMS ابزار مؤثری در سازمان به شمار میرود. کشف ، جذب ، حفظ و اداره و مدیریت استعدادها از عناصر اصلی این مدیریت است.
-
- دادن وقت و آزادی فکر برای خلاقیت: برقراری سیستم پیشنهادات و تقویت نظرات و عقاید جدید و ارزش قائل شدن برای افراد خلاق و سختکوش (قهرمانان آرام).
-
- ایجاد روابط گروهی و استفاده از سینرژی و شهود در گروه
-
- ایجاد فضاهایی برای سرگرمیهای ایده ساز
-
- ورق زدن کتابها و مجلات و مسائل مطرح در بین جوانان جامعه
-
- پیادهروی به صورت فردی که نوعی آرامش فکری بهدنبال دارد و در آن تداعی آزاد ذهنی انجام شده افکار و ایدههای نو پیامد آن است.
- موسیقی مناسب اثر خارق العادهای در تراوش افکار داشته و تصویرسازی ذهن را فعال می کند و از آن میتوان در فضاهای هنری و آموزشی جهت تراوش خلاقیت اشخاص بهره جست (میرمیران، ۱۳۸۴).
۹-۲-۱-۲- تکنیکهای خلاقیت
۱-۹-۲-۱-۲- تکنیک چرا
این تکنیک هم برای حل مسائل و هم برای ایدهیابی و ایدهپردازی بهکار میرود. برای شناسایی و تعریف درست مسئله میتوان از این تکنیک استفاده کرد. سپس ایدههای جدیدی در رابطه با موضوع به دست میآیند و چرای دیگری مطرح می شود و باید توجه داشت که سوالات تا آنجا ادامه پیدا می کند که به یک بصیرت و بینش برسیم و یا در یک باتلاق فرو رویم. این تکنیک را میتوان با تکنیک سؤالات ایده برانگیز ترکیب نمود (حسینی، ۱۳۷۸).
۲-۹-۲-۱-۲- تکنیک یورش فکری[۱۷]
این تکنیک را نخستین بار دکتر آلکس آزبورن مطرح کرد و چنان مورد استفاده و استقبال مردم و سازمانها در غرب قرا گرفته که جزئی از زندگی آنان شده است. یورش فکری در واژه نامه بینالمللی «وبستر» چنین تعریف شده است: اجرای یک تکنیک گردهمایی که از طریق آن گروهی میکوشند راهحلی برای یک مسئله بخصوص با انباشتن تمام ایدههایی که بهوسیله اعضاء ارائه میگردد بیابند.
در این تکنیک تمام شرکت کنندگان به ایدهیابی در محیطی که مؤکداً خالی از عوامل بازدارنده است هدایت میشوند و همین روحیه آزاد منجر به آنچه که میتوان آنرا ایدههای خارقالعاده نامید میگردد.
چهار قانون اساسی در این تکنیک ذکر می شود:
-
- انتقاد ممنوع
-
- چرخش آزاد و جسارت طرح ایدههای خارج از ذهن با استقبال روبرو می شود
- کمیت ایده ها مورد نظر است
ترکیبات ایده ها و اصلاح آن (حسینی، ۱۳۷۸).
۳-۹-۲-۱-۲- تکنیک شش کلاه فکری